Stawiamy na (samo)rozwój!

O rozwoju w Wieltonie powiedzieliśmy już sporo. To zawsze był nasz priorytet i pewien rodzaj zobowiązania – jesteśmy firmą, która ma polski kapitał i rodzinne korzenie, a wielu naszych współpracowników jest z nami od samego początku! Dlatego chcemy, żeby wszyscy ludzie Wieltonu mieli równe szanse na rozwój i mogli budować wartość. Edukujemy się. Ale jak? O koncepcji organizacji uczącej się rozmawialiśmy z Joanną Cesarz, Dyrektor ds. Personalnych oraz z Maciejem Grzelązką, Członkiem Zarządu ds. Operacyjnych.

Przede wszystkim – świadomość niedoskonałości 

Luki kompetencyjne występują w każdej organizacji, ale najważniejsza jest chęć ich wypełnienia. Czerpiemy wiedzę od siebie nawzajem, ale chętnie sięgamy też po pomoc ekspertów z zewnątrz. –Inicjatywy tego typu biorą się z wewnętrznej świadomości, że pora coś przepracować. Czasem chodzi o zdobycie wiedzy od podstaw, a w innych przypadkach – przedefiniowanie schematów, które nie działają efektywnie. Wspólnie szukamy sposobu, jak to zrobić – mówi Joanna Cesarz. To niektóre z powodów, dla których pod koniec ubiegłego roku odbyły się warsztaty Pionu Operacyjnego, który w ciągu ostatnich dwóch lat przeszedł naprawdę dużą transformację, przede wszystkim jeśli chodzi o kadrę zarządzającą. Dziś tworzą go specjaliści z bardzo różnym doświadczeniem, długością stażu i podejściem do pracy, ale wszyscy stanowią jeden zespół i mają wspólną strategię.

Zespół to maszyna, która musi być dopasowana, dotarta i nasmarowana, żeby dobrze i efektywnie pracowała. Od czasu pandemii zespół operacyjny przeszedł poważną rewitalizację. Zgromadziliśmy w naszych szeregach ciekawy zbiór kompetencji i osobowości, które muszą się dotrzeć żeby zagrały jak tryby dobrze naoliwionej maszyny. – tłumaczy Maciej. – Dlatego celem tego warsztatu było dotarcie się poprzez poznanie naszych słabych i mocnych stron, aby dać nam możliwość wzajemnego uzupełniania się w tworzeniu jednej spójnej i dobrze zsynchronizowanej organizacji. Nasza łódź będzie prosto, szybko i sprawnie płynęła tylko wtedy, gdy wszyscy będą w równym tempie wiosłowali.

Od czego zaczęliśmy? 

– Obszary, nad którymi pracowaliśmy, nie były przypadkowe. Kierunek pracy podczas tego spotkania wyznaczyły wyniki zorganizowanego przez nas badania „Organization View” wg modelu Team Diagnostic International – tłumaczy Joanna. – Ankieta, składała się z kilkudziesięciu pytań zamkniętych i kilku pytań otwartych. Wyniki oceny dwóch wymiarów badania: Produktywności i Nastawienia, gdzie każdy scharakteryzowany jest 7 atrybutami, zostały zaprezentowane na 9-stopniowej skali. Tam, gdzie wynik był poniżej sześciu punktów, tam postanowiliśmy pracować. W centrum zainteresowania znalazły się trzy główne obszary: integracja pracowników, rozwój i zbudowanie poczucia odpowiedzialności. Uczestnicy warsztatów pracowali w grupach; każda z nich była odpowiedzialna za inną dziedzinę, ale przyświecał im jeden cel: dyskusja, jak obecnie funkcjonuje Pion Operacyjny i co powinniśmy w nim usprawnić. Wnioski? Czas skupić się na komunikatywności, konstruktywnych interakcjach i odpowiedzialności.

– Byłam liderką zespołu konstruktywnych interakcji i komunikacji z szacunkiem. Komunikacja jest kluczem do sukcesu organizacji, nie mamy co do tego wątpliwości. Chcemy tworzyć środowisko pracy pełne zaufania oraz zdolne do prowadzenia konstruktywnego konfliktu, a jednocześnie wprowadzać standardy i procedury, które nam to ułatwią. Stąd pomysł m.in. na stworzenie Dekalogu Komunikacji Mailowej, definiującego, jak pisać wiadomości, co w nich ująć, jak tworzyć listę odbiorców konwersacji – wspomina Joanna. – Użyjemy konkretnych narzędzi, którymi zmierzymy efektywność tych zmian. Chcemy poprawić poziom komunikacji, a jednocześnie zmniejszyć częstotliwość wysyłania e-maili.

Pracowaliśmy w zespołach również nad upełnomocnieniem pracowników, czyli „empowermentem” oraz zasadami działania zespołów cross-funkcjonalnych. Kolejnym tematem był problem solving, czyli know-how jak skutecznie analizować i rozwiązywać problemy. – wyjaśnia Maciej – Ostatnim obszarem, nad którym pracował zespół pod moim przewodnictwem, był model eskalacji, czyli jak z szacunkiem i skutecznie prosić o wsparcie, aby nasze bieżące zadania oraz prowadzone projekty były terminowo i efektywnie realizowane.

Akceptacja błędów 

Koncepcja organizacji uczącej się zakłada możliwość wystąpienia większej liczby pomyłek. W Wieltonie o tym wiemy – nie ma ludzi nieomylnych, a na nieudanych projektach możemy wiele się nauczyć. Analizujemy, co można zrobić, żeby błędy się nie powtórzyły. Nie skupiamy się na ludziach, którym przytrafiło się potknięcie, nie szukamy winnych, a rozwiązań na przyszłość. Takie podejście również podkreślaliśmy na spotkaniu! Powstała też tzw. piramida eskalacji, która określa, kiedy powinniśmy popełniony błąd zgłaszać do kierownika, a kiedy warto rozwiązywać to na niższych szczeblach. – Mamy świadomość, że część pracowników unika podejmowania ważnych decyzji w obawie przed konsekwencjami, krytyką i oceną – przyznaje Joanna. – A przecież jeden błąd nie może nas skreślać! Dlatego dajemy naszym koleżankom i kolegom sporo przestrzeni na samodzielną realizację zadania, dowiezienia celu i raportowanie osiągnięcia. Pragniemy budować przywództwo na najwyższym poziomie! W naszych strukturach są dyrektorzy, którzy znają dokładnie taką kulturę pracy i chcemy, żeby kierownicy pracowali podobnie.

To, co chciałbym szczególnie podkreślić: dajmy sobie prawo do popełniania błędów, bo to jest koszt naszej edukacji. Ważne jest, abyśmy nauczyli się szybko na nie reagować i wprowadzać błyskawiczne działania naprawcze, które odwrócą skutki zaistniałej sytuacji. Jako osoby odpowiedzialne za zdarzenie, na bazie zdobytego doświadczenia zabezpieczymy organizację przed możliwością popełnienia po raz kolejny tego samego błędu. – dodaje Maciej. – Siłą organizacji będzie nasza świadomość, wzajemne uzupełnianie się, które dadzą nam spryt i zwinność w bieżącym działaniu.

Co udało nam się już osiągnąć? 

Warsztaty były okazją do zaproponowania pewnych inicjatyw, które następnie były skrupulatnie dopracowywane przez liderów projektu, a w grudniu odbył się follow-up z prezentacją konkretnych wdrożeń. Działania obejmą wkrótce całą organizację, dlatego bardzo ważna jest rola menadżerów. – Mamy nadzieję, że te zmiany pozytywnie wpłyną także na pracowników produkcyjnych, spawaczy i lakierników. Informacje będą przekazywane kaskadowo, a liderzy projektu staną się inspiracją i będą dawać dobry przykład. Dzięki temu rozwinie się cała organizacja i każdy z pracowników – mówi Joanna. Członkowie Pionu Operacyjnego wypracowali swoją własną misję, spójną z ogólną wizją Wieltonu, pod którą wszyscy się podpisali. Najbardziej jednak cieszy nas… że staliśmy się inspiracją! W ślad za Pionem Operacyjnym poszedł Dział Konstrukcyjno-Technologiczny, a w planach są kolejne inicjatywy.

– Warto postawić na wzajemną wymianę doświadczeń. W końcu w każdym z nas drzemie potencjał i kompetencje, którymi warto się dzielić! Otwieramy oczy na to, jak wielu rzeczy możemy nauczyć się od innych – podsumowuje Joanna. – Organizacja ucząca się, jaką jest Wielton, tak naprawdę sama się nakręca, inspiruje i rozwija, a w zmiennych czasach, w których żyjemy, tylko zwinna i elastyczna firma ma szanse nie tylko na przetrwanie, ale przede wszystkim rozwój.

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na Newsletter

Otrzymuj najnowsze treści ze świata Wieltonu

Wyrażam zgodę na przekazywanie przez Wielton S.A., Newslettera na podany adres e-mail lub numer telefonu za pośrednictwem moich urządzeń telekomunikacyjnych, w szczególności takich jak laptop, telefon, smartfon zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wielton S.A., informacji handlowych zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu otrzymywania na podany adres e-mail Newslettera Wielton S.A.*

* Administratorem danych osobowych jest Wielton S.A., z siedzibą przy ul. Rymarkiewicz 6, 98-300 Wieluń. Dane udostępnione w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie zgodnie z Polityką Prywatności

Polecamy

Polecamy