Clip Intermodal
Clip Intermodal

Naczepa, która jeździ koleją – Curtain Master z systemem intermodalnym

Transport intermodalny stale zyskuje na znaczeniu. Przemieszczenie towarów bez kosztów paliwa, ograniczeń czasu pracy kierowcy, opłat drogowych czy eksploatacji pojazdów, kusi logistyków. Tym bardziej, że trudności w wykorzystaniu jego potencjału leżą głównie w obszarach zasobów i efektywności organizacji. Infrastruktura i pojazdy są w pełni przystosowane do tego, aby naczepa mogła jechać koleją.

Hasło „tiry na tory” przewija się w przestrzeni medialnej od wielu lat. Dążenie do zwiększenia udziału kolei w transporcie towarów jest z wielu względów uzasadnione. W pierwszej kolejności wymienia się w tym kontekście względy bezpieczeństwa na drogach i potrzeby ekologii. Branżę transportową kusi z pewnością także wizja realizacji usług przewozowych z ograniczonym spalaniem paliwa, zmniejszonym udziałem kierowców, niezależnością od przepisów o czasie pracy czy brakiem opłat za przejazdy drogami.

Suma wszystkich korzyści jakie daje w logistyce wykorzystywanie kolei, przekłada się na rosnącą popularność rozwiązań intermodalnych. Głównie w tym zakresie mogą pojawiać się skojarzenia z transportem kontenerów morskich, które w ramach jednego odcinka łańcucha dostaw mogą podróżować drogą morską na statku i lądową na naczepie podkontenerowej lub właśnie w kieszeni specjalnego wagonu kolejowego. W składzie pociągów mogą jednak podróżować również naczepy. Pojazd Curtain Master od Wieltonu z systemem intermodalnym jest do tego w pełni przystosowany.

Naczepa kurtynowa z systemem intermodalnym

Z pozoru naczepa intermodalna nie różni się od tradycyjnej „firanki”. Konstrukcyjnie różnice są jednak diametralne i tylko obecność dedykowanego wyposażenia pozwoli na transport pojazdu w wagonie pociągowym.

Wytrzymałość i specjalizacja – to dwa słowa kluczowe dla opisu budowy naczepy intermodalnej. Obie te cechy determinowane są przez sposób eksploatacji i specyfikę operacji przeładunkowych, którym poddawany jest produkt. Spójrzcie na zdjęcie:

Przedstawiony tu jeden z etapów załadunku naczepy na pociąg, bardzo dobrze obrazuje, że w przypadku transportu intermodalnego, wymaga się od pojazdu niestandardowych rozwiązań.

Wytrzymałość

Przede wszystkim naczepa na terminalach jest wielokrotnie podnoszona, opuszczana i przesuwana. W trakcie podróży znosi też opory powietrza i pracę w wagonie kieszeniowym. Solidność jest więc wymagana od wszystkich komponentów. Wzmocniona jest już sama konstrukcja ramy, ale też tablicy przyłączeniowej, czy plandeki, która zamiast osiemnastu, posiada dwadzieścia cztery klamry z podwójnymi zabezpieczeniami.

Wchodząc głębiej w szczegóły warto również wskazać, że w pojeździe wykorzystano dwuczęściowe poduszki zawieszenia. Podnoszenie naczepy na duże wysokości sprawia, że osie opadają bezwładnie, co w przypadku tradycyjnych rozwiązań mogłoby doprowadzić do usterek.

Specjalizacja

System intermodalny w naczepie kurtynowej dopasowany jest do urządzeń funkcjonujących na terminalach kolejowych. Zwykle pojazd w wagonie umieszcza się z wykorzystaniem suwnic lub reachstackerów. Wymagane od konstrukcji są specjalne graby, czyli uchwyty, gwarantujące bezpieczeństwo operacji przeładunkowych. Każda intermodalna naczepa kurtynowa od Wieltonu posiada też podnoszony zderzak oraz oznaczenia

Transport intermodalny

Pociągi wiozące naczepy jadą bez przerw nawet na odcinkach powyżej tysiąca kilometrów. Szybkość, ekologiczny wymiar procesu i oszczędności w zakresie kosztów kierowców, opłat drogowych, paliwa czy eksploatacji pojazdu sprawiają, że operatorzy logistyczni uwzględniają w swoich planach rozwojowych zwiększenie udziału rozwiązań intermodalnych. Do tego naczepy są bardziej ładowne od kontenerów i łatwiej prowadzić na nich operacje przeładunkowe.

Ograniczenia w wykorzystaniu kolei wynikają z faktu, że pociągi poruszają się pomiędzy stacjami, więc żeby towar trafił do klienta, konieczne jest jego przewiezienie z terminala do miejsca docelowego. Bariery wyrastają zatem głównie na polu organizacji zasobów i procesów logistycznych.

Transport intermodalny, wykorzystujący przewóz naczep po torach prężnie rozwija się również w Polsce. Jednym z klientów Wieltonu, z powodzeniem korzystającym z tego rozwiązania jest Clip Group, operator nowoczesnego terminala w Swarzędzu koło Poznania. Na naszym kanale YouTube Anatomia Wieltonu dostępny jest odcinek poświęcony naczepie Curtain Master z systemem intermodalnym, wyprodukowany właśnie we współpracy z Clip Group. Zapraszamy do oglądania:

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na Newsletter

Otrzymuj najnowsze treści ze świata Wieltonu

Wyrażam zgodę na przekazywanie przez Wielton S.A., Newslettera na podany adres e-mail lub numer telefonu za pośrednictwem moich urządzeń telekomunikacyjnych, w szczególności takich jak laptop, telefon, smartfon zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wielton S.A., informacji handlowych zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu otrzymywania na podany adres e-mail Newslettera Wielton S.A.*

* Administratorem danych osobowych jest Wielton S.A., z siedzibą przy ul. Rymarkiewicz 6, 98-300 Wieluń. Dane udostępnione w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie zgodnie z Polityką Prywatności

Polecamy

Polecamy