Na tegoroczne targi IAA Transportation w Hanowerze przygotowaliśmy ekspozycję flagowych produktów, połączoną z prezentacją rozwiązań debiutujących w ofercie Wieltonu. Do drugiej grupy zalicza się prototypowy furgon Air Cargo Master, przeznaczony do przemieszczania kontenerów lotniczych.
Rosnąca popularność transportu intermodalnego, kojarzona jest głównie ze wzrostem znaczenia przewozów, podczas których towar zamknięty jest w kontenerze morskim. Ustandaryzowana jednostka transportowa w postaci kontenera, może – w takim wariancie procesu logistycznego – pokonywać odległości załadowana na statek, wagon kolejowy lub specjalistyczną naczepę. Form transportu intermodalnego jest jednak znacznie więcej, a kontenery o nieco odmiennej specyfice, mogą podróżować także drogą lotniczą.
W tym wypadku inne wymiary skrzyń będą determinować konieczność wykorzystania odpowiednich naczep. Na etapie procesu dystrybucyjnego, obejmującego transport drogowy, logistycy korzystają z furgonów, posiadających wyposażenie dedykowane właśnie kontenerom lotniczym.
Naczepa furgonowa
Tradycyjne furgony wykorzystywane są do przewozu towarów o dużych wartościach, jak elektronika, alkohole czy przesyłki kurierskie. Tego typu naczepy z powodzeniem transportują również produkty wrażliwe na uszkodzenia. Wszystko dzięki ich konstrukcji, utrudniającej dostęp do przestrzeni ładunkowej osobom trzecim. Tak jak w kontenerze morskim gwarantem bezpieczeństwa ładunku jest stalowa konstrukcja i solidne zamknięcia, tak w przypadku kontenerów lotniczych przed kradzieżą chronią sztywne ściany naczepy oraz odpowiednie zabezpieczenia tylnego portalu.
Elektroniczne zamki
W logistyce kontenerów lotniczych brak dostępu do towaru ma pierwszorzędne znaczenie. Transport odbywa się w standardzie TAPA, rygorystycznie określającym jego wymagania. Naczepa Air Cargo Master od Wieltonu wyposażona jest w elektroniczny zamek MAPLE, który po zamknięciu na terminalu lotniczym, może być otworzony jedynie poprzez kartę RFID lub wpisanie kodu.
Możliwość dostępu do przewożonego ładunku mają więc jedynie, uprawnieni do tego, uczestnicy łańcucha dostaw. Zwykle są to przedstawiciele nadawcy, spedycji, dystrybutora czy odbiorcy towaru. Kierowca zajmujący się przewozem dane dostępowe otrzymuje jedynie w czasie procesów załadunku i rozładunku.
Niestandardowa podłoga
Transport kontenerów lotniczych wymaga też oczywiście specjalnej konstrukcji przestrzeni ładunkowej. W podłodze furgonu Air Cargo Master zainstalowane są pneumatycznie wysuwane rolki, ułatwiające przesuwanie ładunku, którymi steruje się z poziomu specjalnego panelu.
W praktyce procesy przeładunkowe wyglądają więc w taki sposób, że kontenery przesuwane są do odpowiedniego miejsca w naczepie po wystających z podłogi rolkach. Kiedy towar znajdzie się już w docelowej pozycji, układ pneumatyczny opuszcza rolki, a ładunek po prostu opada na podłogę. Stając w stabilnej pozycji jest gotowy do zabezpieczenia. W zależności od potrzeb można zablokować kontener poprzez blokady w podłodze, spinając go pasami lub ograniczając możliwość jego przesuwania poprzez instalację belek poprzecznych.
Asymetryczna rama
Konstrukcyjną ciekawostką jest asymetryczna rama, która oferuje mniejszą wysokość przy ścianie przedniej, niż przy tylnym portalu. Asymetria w tym wypadku jest wynikiem dostosowania pojazdu do największych kontenerów lotniczych, wykorzystywanych w międzynarodowej dystrybucji towarów. Takie skrzynie mają dokładnie 2997 mm, ale w transporcie funkcjonuje ich stosunkowo niewiele. W najpopularniejszych scenariuszach logistycznych wystarczy jeśli dwie z czterech sekcji naczepy będą dostosowane do kontenerów tego typu. Opadająca podłoga w Air Cargo Master jest zatem wynikiem dostosowania naczepy do specyfiki rynku.
Specjalizacja i uniwersalność
Przystosowanie furgonu do przewozu kontenerów lotniczych wymaga wprowadzenia wielu rozwiązań dedykowanych tego rodzaju transportowi. Specjalizacja nie sprawia jednak, że pojazd może obsługiwać tylko niewielki wycinek rynku. Klasyczna zabudowa ścian bocznych i chowające się w podłodze rolki, pozwalają na szybkie dostosowanie pojazdu do tradycyjnych przewozów, przewidzianych dla furgonów.
Air Cargo Master może z powodzeniem zostać załadowana przesyłkami kurierskimi czy standardowym, spaletyzowanym towarem. Flagowe rozwiązania Wieltonu w zakresie ograniczania masy własnej naczep, doprowadziły do stworzenia konstrukcji, którą wciąż można przewozić niemal 23 tony ładunku.
Zobacz odcinek Anatomii Wieltonu o naczepie Air Cargo Master: