Wyładunek towarów przy doku magazynu logistycznego czy przy rampie rozładowczej marketów, nie stanowi problemu. Dostępne są wówczas odpowiednie narzędzia, infrastruktura i wykwalifikowany personel. W niektórych branżach kierowcy nie mają jednak takiego komfortu i sami muszą dokonać rozładunku. Firmy decydują się wówczas na zapewnianie wózków widłowych w stałym wyposażeniu naczepy.
Samodzielne ściąganie towaru przez kierowcą nie jest jedyną niedogodnością, z którą borykają się w transporcie chociażby przedstawiciele branży stolarki otworowej czy produkcji bram. Problematyczne są też regulacje prawne, które w niektórych krajach nie dopuszczają zwiększania wymiarów zestawu pojazdów ciężarowych, przez podczepienie wózka widłowego za tylnym portalem naczepy.
Przewóz wózka widłowego wewnątrz i na zewnątrz naczepy
Produkcja innowacji zwykle napędzana jest przez zmieniający się rynek i ewoluujące potrzeby klientów. Zdarza się jednak, że niektóre rozwiązania powstają, by dostosować transport do lokalnych regulacji prawnych. Taka sytuacja ma miejsce właśnie przy projektowaniu systemów związanych z dokowaniem wózków widłowych w naczepie.

Za tradycyjną uważa się w tym zakresie metodę, w której pojazd osadzany jest za tylnymi drzwiami. Jej podstawowymi zaletami są przede wszystkim oszczędność przestrzeni ładunkowej i prostota procesu dokowania. Schody zaczynają się jednak w momencie przekroczenia granicy państwa, które nie zezwala na wydłużenie gabarytów zestawu ciężarowego. Z przewozu wózka zrezygnować nie można, bo w miejscu wyładunku, na przykład okien, zwykle nie ma innej możliwości niż posłużenie się „widlakiem”. Pozostaje jedynie pogodzić się z ubytkiem miejsca na towar.
Można jednak takie straty minimalizować. System zaprojektowany w Wieltonie stawia jednocześnie na uniwersalność (dając możliwość przewozu wózka widłowego zarówno w naczepie, jak i za tylnym portalem) i efektywność wykorzystania przestrzeni, przeznaczonej na towar (poprzez dedykowane rozwiązania konstrukcyjne).

Nasza nowa technologia wykorzystuje kieszenie na widły wózka widłowego, zintegrowane z podłogą naczepy. Dzięki specjalnym rozwiązaniom strukturalnym widły chowają się w rynnach, nie wystając ponad poziom podłogi, pozostawiając dodatkową przestrzeń na przewóz towaru. Takie rozwiązanie pozwala z jednej strony optymalizować wykorzystanie miejsca w skrzyni naczepy, z drugiej daje możliwość jazdy zgodnie z miejscowymi przepisami. Chociaż kieszenie wydają się prostym rozwiązaniem, to ich wprowadzenie do konstrukcji pojazdu, pociąga za sobą szereg zmian konstrukcyjnych.
Specjalna konstrukcja naczepy
Przede wszystkim trzeba odpowiednio dopasować rozstaw kieszeni do rodzaju przewożonego wózka widłowego. Nie ma możliwości wykonania jednego rozwiązania do wszystkich widlaków, więc system przygotowuje się pod pojazd o konkretnej specyfikacji. Nasza technologia przystosowana jest jednak do wózków zarówno ze stałymi, jak i składanymi kołami.
Zmiana rozkładu sił przy obecności wózka za tylnym portalem i wewnątrz skrzyni, wymusza uwzględnienie w strukturze pojazdu odpowiedniego balastu w przedniej części naczepy. Z tej samej przyczyny rozwiązanie Wieltonu wprowadza aktywne sterowanie zawieszeniem, pozwalające na równomierne rozłożenie nacisków na osie.
Zmiana rozkładu sił przy obecności wózka za tylnym portalem i wewnątrz skrzyni, wymusza uwzględnienie w strukturze pojazdu odpowiedniego balastu w przedniej części naczepy. Z tej samej przyczyny rozwiązanie Wieltonu wprowadza aktywne sterowanie zawieszeniem, pozwalające na równomierne rozłożenie nacisków na osie.
Zobacz film prezentujący działanie systemów dokowania wózka widłowego w naczepie kurtynowej: