System XLS naczepy kurtynowej, dzięki niemu konkurencja Cię wyprzedza.

Świadomość, że konkurencyjne firmy transportowe mogą przeprowadzać operacje przeładunkowe o połowę szybciej, zyskując przy tym nawet 20 godzin miesięcznie na jednym zestawie pojazdów ciężarowych, może przyprawić przewoźnika o ból głowy. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że dzięki systemowi XLS, taka optymalizacja jest możliwa.

W transporcie czas stanowi jedną z kluczowych wartości, a odmieniana przez wszystkie przypadki „optymalizacja” jest celem na każdym etapie realizacji przewozu. Nieważne z której strony się jej przyjrzeć, zwiększona efektywność daje korzyści wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw. Dla klienta terminowość przewozu jest ważna chociażby ze względu na organizację wewnętrznych procesów, ale pozwala też określić jakość przewoźnika, jako partnera biznesowego. Dla firmy transportowej, każda zaoszczędzona godzina pozytywnie wpływa na rentowość świadczonej usługi.

W tym artykule przyjrzymy się jak w optymalizacji transportu mogą uczestniczyć naczepy wykorzystujące system XLS

System XLS – na czym polega?

Należy jednak zacząć od samego wyjaśnienia czym jest system XLS i w jakich pojazdach może zostać zastosowany. Najprościej rzecz ujmując, XLS to unikatowa forma konstrukcyjna, która tradycyjne belki burtowe zastępuje deskami aluminiowymi, wszytymi pionowo w powierzchnię kurtyny. Tym samym możemy już zaznaczyć, że system wykorzystuje się jedynie w naczepach plandekowych, których załadunek odbywa się po zwinięciu, zabezpieczających powierzchnię ładunkową, firan.

W standardowej strukturze stabilność ładunku w trakcie transportu gwarantują belki burtowe, wykonane z różnych materiałów, w tym stali aluminium czy drewna. Chociaż takie rozwiązanie w pełni spełnia swoje zadania w zakresie zabezpieczenia towaru, to przed kierowcą przygotowującym pojazd do załadunku, stawia niemałe wymagania. Po odsłonięciu kurtyn, musi on ściągnąć wszystkie deski i przesunąć kłonice, umożliwiając swobodne umieszczenie towarów w przestrzeni ładunkowej. Rzecz oczywista, potem trzeba je wszystkie ponownie zainstalować na swoim miejscu

Przy wykorzystaniu systemu XLS, wykonywanie tej pracy nie jest konieczne, ponieważ gwarancją zabezpieczenia ładunku jest 48 aluminiowych desek, które zostały odpowiednio wkomponowane w strukturę kurtyny. XLS ma więc zastosowanie w przypadku operacji załadunkowych prowadzonych bokiem naczepy.

Obrazowe porównanie wykazało, że 30 minut potrzebne na obsługę klasycznej naczepy z firaną, przy zastosowaniu systemu XLS, zostaje skrócone do ok. 15 minut.

Firmy transportowe stosujące takie rozwiązanie dokonują własnych obliczeń skali optymalizacji. Z doświadczeń Overis wynika, że biorąc pod uwagę liczbę operacji przeładunkowych wykonywanych przez firmowe zestawy, miesięcznie każdy z nich może zaoszczędzić około 20 godzin.

Jednak odpowiedź na pytanie jakie są realne oszczędności, wcale nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać i zależy od wielu czynników, w tym właśnie od liczby wykonywanych załadunków i rozładunków. Nie bez znaczenia jest również liczebność floty. 20 zaoszczędzonych godzin miesięcznie przy jednym pojeździe może robić wrażenie, ale ich pomnożenie poprzez większą liczbę zestawów w firmach dysponujących taborem z setkami pojazdów, daje obraz realnych możliwości budowania przewagi konkurencyjnej, jakie daje system XLS.

Udogodnienia i ograniczenia systemu XLS

Obecność belek aluminiowych wszytych na stałe w plandekę poprawia także bezpieczeństwo użytkowania naczepy i to w dwojaki sposób. Przede wszystkim ściąganie i zakładanie tradycyjnych belek burtowych stwarza większe zagrożenie dla kierowcy niż proste przesunięcie kurtyny. Bezpieczniejszy jest także towar umieszczony w takiej naczepie, bo usztywniona aluminium plandeka jest trudniejsza do przecięcia i ogranicza możliwość dostania się do przestrzeni ładunkowej niepożądanych tam osób

Uwzględniając fakt, że wartość systemu XLS rośnie wraz z liczbą przeprowadzanych operacji przeładunkowych wprowadzono wewnątrz naczepy dodatkowe udogodnienie dla określania przez kierowców, pozostałej do wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Na dachu plandeki umieszczono prostą podziałkę, dzielącą przestrzeń naczepy na części. Widząc jaki fragment podziału pozostaje niezagospodarowany, kierowca może szybko i bez problemów przekazać taką informację do spedycji.

Kwestie, które z pewnością mogą wzbudzać zainteresowanie firm transportowych związane są z uniwersalnością i ograniczeniami systemu XLS. Takie pojazdy posiadają większość tradycyjnych funkcjonalności naczep kurtynowych i przechodzą takie same testy certyfikacyjne [link – zobacz test łosia naczepy]. Posiadają certyfikat XL, do przewozu napojów i opon oraz są kompatybilne ze standardami transportu intermodalnego, więc mogą być przewożone specjalnymi pociągami. Zachowują również podobną specyfikację w zakresie masy całkowitej pojazdu.

W zakresie ograniczeń należy wskazać dwa najbardziej istotne. Ze względu na swoją specyfikę, naczepy kurtynowe wykorzystujące system XLS nie mogą świadczyć usług transportowych pod zamknięciem TIR. Nie można w nich również zastosować systemu BDE.

Jeśli masz pytania odnośnie pojazdów z systemem XLS Napisz do nas

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na Newsletter

Otrzymuj najnowsze treści ze świata Wieltonu

Wyrażam zgodę na przekazywanie przez Wielton S.A., Newslettera na podany adres e-mail lub numer telefonu za pośrednictwem moich urządzeń telekomunikacyjnych, w szczególności takich jak laptop, telefon, smartfon zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wielton S.A., informacji handlowych zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu otrzymywania na podany adres e-mail Newslettera Wielton S.A.*

* Administratorem danych osobowych jest Wielton S.A., z siedzibą przy ul. Rymarkiewicz 6, 98-300 Wieluń. Dane udostępnione w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie zgodnie z Polityką Prywatności

Polecamy

Polecamy