Hamowanie Awaryjne
Hamowanie Awaryjne

Sprawdzamy działanie układu hamulcowego

Jak zachowa się zestaw ciągnika siodłowego z naczepą, gdy przy prędkości 80km/h kierowca wciśnie hamulec do podłogi? Odpowiedzi dostarczają testy przeprowadzone na Anatomii Wieltonu.

Nowy odcinek w dotychczasowej historii naszego kanału YouTube zapisze się jako produkcja realizowana z największym rozmachem. Do testów hamowania awaryjnego konieczne było wynajęcie najdłuższego toru w Polsce. Przygotowane zadania wykonywali znani, branżowi influencerzy, w tym gość specjalny, prowadzący jeden z najpopularniejszych kanałów w Niemczech. Zdjęcia były realizowane w Wieluniu, Poznaniu, Monachium i Aldersbach.

Układ hamulcowy Knorr-Bremse w naczepach Wielton

Pojazd ciężarowy, z naczepą załadowaną towarem, może – zgodnie z przepisami -ważyć maksymalnie 40 ton. Nietrudno sobie wyobrazić, że efektywne wyhamowanie takiego ciężaru nie jest łatwe, szczególnie jeśli zahamować trzeba nagle w sytuacji awaryjnej. W takich okolicznościach kluczowa jest sprawna reakcja kierowcy na wydarzenia drogowe. Nawet najlepszy refleks musi być jednak wspierany wydajnym układem hamulcowym. W większości pojazdów Wieltonu stosowane są rozwiązania firmy Knore-Bremse, lidera rynku w tym segmencie, oferującego najbardziej zaawansowane technologicznie systemy.

Jak można dowiedzieć się z filmu, układy hamulcowe stosowane w pojazdach użytkowych już od dłuższego czasu nie składają się jedynie z prostych rozwiązań pneumatycznych, ale z zaawansowanej elektroniki. Mózgiem i centrum zarządzania jest sterownik, który interpretuje dane z ciągnika i naczepy, na ich podstawie ordynując najbardziej efektywną siłę hamowania. W nagłej sytuacji system jest chociażby w stanie rozpoznać konieczność awaryjnego zatrzymania, pomimo że kierowca reaguje asekuracyjnie i nie wciska hamulca w maksymalnym zakresie.

Iwona Blecharczyk, Adrian Trucker Paker, Geman Truck Driver i eksperci

O szczegółach działania układu opowiadają w odcinku eksperci Knorr-Bremse i Wieltonu. Główną treść filmu stanowią jednak testy hamowania awaryjnego, przeprowadzane w różnych wariantach i przez różnych „testerów”. Do współpracy zaprosiliśmy znane twarze branży transportowej. Już w drugim filmie na Anatomii Wieltonu, widzowie mieli okazję zobaczyć Iwonę Blecharczyk, prowadzącą jeden z najpopularniejszych kanałów truckerskich na świecie. Realizację testów rozpoczynamy mocnym akceptem, właśnie od zadania dla popularnej Trucking Girl.

Kolejny raz był z nami również Adrian Trucker Paker, który – jak do tej pory – brał udział w większości produkcji Anatomii Wieltonu. Już dziś możemy zdradzić, że Adrian pojawi się także w kolejnym filmie. Udział w odcinku z ATP był przedmiotem licytacji, którą Wielton zorganizował w ramach tegorocznej edycji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli nie chcesz przegapić premiery, koniecznie zapisz się do naszego Newslettera!

Obsadę testów uzupełnił gość specjalny. Trzecie zadanie wykonuje Kai, prowadzący kanał YouTube pod nazwą German Truck Driver. Podejmując współpracę z zagranicznym truckerem, chcieliśmy zainteresować naszymi filmami międzynarodową społeczność przedstawicieli branży transportowej.

Trzy zadania – sprawdzamy drogę i precyzję hamowania

Efektywność zatrzymywania zestawu pojazdów ciężarowych uzależniona jest od wielu czynników. Do bardziej oczywistych należą z pewnością ciężar przewożonego ładunku i czas reakcji kierowcy. Dlatego dla naszych testów przygotowaliśmy różne warianty. W pierwszym z nich rozpędzamy zestaw z naczepą bez ładunku do prędkości 80 km/h. Hamowanie odbywa się na sygnał, w momencie, którego kierowca się nie spodziewa

W drugim teście weryfikujemy precyzję układu oraz wyczucie odległości przez truckera. Zadanie polega na zatrzymaniu, w połowie załadowanego zestawu  jak najbliżej pachołka, ustawionego na środku drogi. Hamowanie musi odbyć się poprzez pojedyncze wciśnięcie hamulca przy prędkości 50 km/h.

Ostatnie zadanie wzbudza najwięcej emocji, bo siły działające na ciągnik siodłowy i naczepę są największe. Test polega na zatrzymaniu (w dowolnym momencie) zestawu ważącego maksymalne 40 ton z prędkości 80 km/h.

Chcecie zobaczyć jak przebiegały nasze testy i jakie wyniki zarejestrowaliśmy? Jest tylko jeden sposób żeby się przekonać. Zapraszamy do oglądania Anatomii Wieltonu:

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na Newsletter

Otrzymuj najnowsze treści ze świata Wieltonu

Wyrażam zgodę na przekazywanie przez Wielton S.A., Newslettera na podany adres e-mail lub numer telefonu za pośrednictwem moich urządzeń telekomunikacyjnych, w szczególności takich jak laptop, telefon, smartfon zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wielton S.A., informacji handlowych zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu otrzymywania na podany adres e-mail Newslettera Wielton S.A.*

* Administratorem danych osobowych jest Wielton S.A., z siedzibą przy ul. Rymarkiewicz 6, 98-300 Wieluń. Dane udostępnione w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie zgodnie z Polityką Prywatności

Polecamy

Polecamy