Naczepa kurtynowa z muldą – do czego służy i jak ją obsługiwać?

Do przewozu kręgów stali niezbędne jest wykorzystanie naczepy wyposażonej w rynnę, w której osadza się tego typu ładunek. Transport towaru o nietypowym kształcie czy gabarytach, wymaga jednak nie tylko specjalistycznego pojazdu, ale też dodatkowych umiejętności kierowcy.

Z artykułu dowiesz się:

  • Do czego służą naczepy z rynną?
  • Jak można zwiększyć uniwersalność naczepy specjalistycznej, wyposażonej w muldę?
  • Jak przebiega proces załadunku i zabezpieczenia kręgów stali

Mijając na drodze naczepę z muldą można stwierdzić, że na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym szczególnym względem standardowych „firanek”. Zachowuje taki sam kształt i wygląd, a przestrzeń ładunkową zakrywa typowa, spięta klamrami kurtyna. Głównym wyróżnikiem konstrukcji jest rynna, popularnie zwana w transporcie także muldą, która umieszczona jest pod podłogą naczepy, tak że mniej sprawne oko, osób niezwiązanych z branżą, może ją z łatwością przeoczyć.

Do czego służą naczepy kurtynowe z rynną?

Pomimo dużego podobieństwa względem najpopularniejszych na drogach naczep, muldy wyróżniają się niestandardowym zastosowaniem w transporcie. Po ściągnięciu blatów podłogi, odsłania się przestrzeń przystosowana do osadzenia wielotonowych, stalowych kręgów, których transport w innych warunkach byłby niemożliwy, przede wszystkich ze względów bezpieczeństwa innych uczestników ruchu i samego ładunku.

Po ponownym montażu kompletnej podłogi pojazd może być wykorzystywany do zwyczajnych transportów, zmieniając swoją specjalizację na bardziej uniwersalną. Należy jednak zwrócić uwagę, że obecność rynny w znaczący sposób wpływa na budowę i strukturę pojazdu, zmieniając jego specyfikację. Mulda to po prostu dodatkowe kilogramy, które zwiększając solidność i trwałość konstrukcji, podnoszą jednocześnie jej ciężar

Zwiększenie masy pojazdu wiąże się z ograniczeniami w przewozie towarów neutralnych. O ile nie stanowi to problemu, jeśli do przewiezienia jest lekki ładunek o większych gabarytach, jak chociażby sprzęt AGD, o tyle przy cięższych ładunkach, przestrzeń skrzyni naczepy może nie zostać w pełni zagospodarowana ze względu na limity masy całkowitej pojazdu i nacisku jego osi na jezdnię.

Coil Master Strong Light – uniwersalna naczepa z rynną.

Sporym wyzwaniem specjalistycznych transportów jest więc uniknięcie jazdy „na pusto”, czyli nieefektywnie wykorzystującej przestrzeń ładunkową lub w najgorszych okolicznościach, ograniczająca się do transportu samego powietrza. Jeśli firmie transportowej nie uda się pozyskać specyficznego ładunku – do przewozu którego pojazd został przystosowany – na każdej z pokonywanych tras, to biznesowe uzasadnienie jej posiadania znacznie się ogranicza.

Rozwiązaniem jest wykorzystywanie naczep, które przy zachowaniu wąskiej specjalizacji, otwierają dodatkowe możliwości przewozu innych towarów. W katalogu produktowym Wieltonu, w tym zakresie wyróżnia się nowa naczepa Coil Master Strong Light, której konstrukcja została odciążona o blisko pół tony, co bezpośrednio przekłada się na możliwość przewiezienia większej ilości towarów. Naczepa posiada w – wielu przypadkach kluczowe – certyfikaty, jak XL, do przewozu napojów czy do przewozu arkuszy blachy.

Naczepa Coil Master Strong Light została skonstruowana w oparciu o wymagania przedstawione przez polską firmę transportową Regesta. Konstrukcja została zweryfikowana w warunkach praktycznego funkcjonowania w transporcie. Testy były udane do tego stopnia, że pojazd trafił do seryjnej produkcji, a Regesta złożyła już zamówienie na 150 sztuk.

Załadunek i zabezpieczenie kręgów stali

Stal w kręgach zarówno w procesie załadunku, jak i transportu może być materiałem stanowiącym zagrożenie, dlatego odpowiednie procedury i umiejętności rozważnej jazdy kierowcy, stanowią podstawę bezpiecznego przewozu. Poniżej opisaliśmy przykładowy przebieg załadunku i zabezpieczenia stali w rolkach.

O naczepie Coil Master Stron Light przygotowaliśmy także odcinek na naszym kanale YouTube Anatomia Wieltonu:

Podstawową kwestią jest bezpieczeństwo i przestrzeganie zasad BHP. Wymagane jest od kierowcy, aby posiadał odzież z długim rękawem, długie spodnie, kamizelkę odblaskową i kask z mocowaniem na podbródek

1.Przygotowanie naczepy do załadunku

Załadunek kręgów stali zwykle odbywa się z góry, z wykorzystaniem suwnicy, stąd konieczne jest odsłonięcie przestrzeni ładunkowej poprzez otwarcie tylnego portalu oraz rozsunięcie kurtyny bocznej i dachu. Ściąga się również deski burtowe. To wszystko ma zapewnić operatorowi pełną widoczność i ułatwić umieszczenie ładunku w polach rynny.

Załadunek kręgów stali zwykle odbywa się z góry, z wykorzystaniem suwnicy, stąd konieczne jest odsłonięcie przestrzeni ładunkowej poprzez otwarcie tylnego portalu oraz rozsunięcie kurtyny bocznej i dachu. Ściąga się również deski burtowe. To wszystko ma zapewnić operatorowi pełną widoczność i ułatwić umieszczenie ładunku w polach rynny.

Po zdjęciu blatów umieszcza się je w przestrzeni ładunkowej, kładąc na matach antypoślizgowych i zabezpieczając pasami przy przedniej ścianie naczepy.

2. Maty antypoślizgowe i kłonice

Wewnątrz odsłoniętych pól wykłada się maty antypoślizgowe oraz mocuje kłonice które zapobiegają przemieszczaniu się rolki w trakcie jazdy.

Po takim przygotowaniu pojazdu, ale przed rozpoczęciem załadunku, kierowca jest zobowiązany do pozostania w bezpiecznym, wskazanym przez załadowcę miejscu i musi tam pozostać, aż do umieszczenia stali w muldzie. Jeśli operator suwnicy potwierdzi ukończenie załadunku, można przejść do zabezpieczania towaru.

3. Zabezpieczenie kręgów stali

Do unieruchomienia kręgów stali wykorzystuje się pasy i narożniki. Ogólnie przyjmuje się, że do rolek ważących mniej niż 15 ton, stosuje się trzy pasy, a do cięższych cztery. Kierowcy mogą się jednak spotkać z sytuacją, że niektóre firmy będą wymagały jeszcze piątego pasa. Przy zabezpieczeniu takiego ładunku używane są także łańcuchy, ale jedynie przy arkuszach blachy o odpowiedniej grubości, cieńsze łańcuchy mogłyby zostać uszkodzone.

Do 9-tonowych kręgów, przewożonych w naszym filmie zastosowano zatem trzy pasy, dwa przepuszczając przez środek i narożniki. Trzeci przepuszcza się górą, dla pełnego unieruchomienia stali.

4. Zakończenie

Na koniec został do wykonania proces odwrotny do pierwszych czynności przygotowywania naczepy, czyli należy ponownie wstawić deski burtowe, zamknąć dach, bok i tylny portal naczepy.

Z uwagi na duże zagrożenie jakie źle zabezpieczone kręgi stali mogłyby stanowić na drodze, niektóre zakłady dokonują przed wyjazdem zestawu ciężarowego, dodatkowej inspekcji sposobu i jakości zabezpieczenia. Dopiero po potwierdzeniu zgodności ze standardami kierowca może ruszać w trasę

Oprócz odcinka Anatomii Wieltonu, mamy dla naszych widzów i czytelników także skrócony instruktaż w formie video. Zapisz się do Newslettera i odbierz bezpłatny dostęp do filmu.

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na Newsletter

Otrzymuj najnowsze treści ze świata Wieltonu

Wyrażam zgodę na przekazywanie przez Wielton S.A., Newslettera na podany adres e-mail lub numer telefonu za pośrednictwem moich urządzeń telekomunikacyjnych, w szczególności takich jak laptop, telefon, smartfon zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wielton S.A., informacji handlowych zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu otrzymywania na podany adres e-mail Newslettera Wielton S.A.*

* Administratorem danych osobowych jest Wielton S.A., z siedzibą przy ul. Rymarkiewicz 6, 98-300 Wieluń. Dane udostępnione w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie zgodnie z Polityką Prywatności

Polecamy

Polecamy